Hem > Uncategorized > Färgkontrast

Färgkontrast

Denna veckas fototriss är under temat: Färgkontraster

Hämtat från Fototriss

UPPDRAGET: Jag vill att ni i era bilder visar tydliga kontraster och skarpa gränser mellan två eller flera färger, till exempel som i inspirationsbilden här ovan där rött står i kontrast mot vitt. Det behöver inte vara samma färger på alla bilder, utan ni kan visa olika färgkontraster i era tre foton. Försök att låta kontrasterna framgå tydligt, så att det inte är en massa annat i bilden som slåss om uppmärksamheten och färgkontrasten bara anas i en liten del av fotot.

Hittade förresten en bild hos Vigfus som också kan stå som exempel för veckans tema, se här. Det är alltid kul när ni tänkt till lite extra, så var gärna kreativa när ni letar motiv! Ta chansen att fotografera nytt till temat och kanske hitta motiv ni inte tänkt på att fotografera annars. Färgkontrasterna behöver ju nödvändigtvis inte heller vara på samma objekt, utan det kan t ex var två motiv med olika färg som står i kontrast mot varandra.

Så leta färger nu och tolka veckans tema!
hälsar Helena på Bildbloggerian & Bildbloggerians dagliga

Så jag gav mig ut och fotograferade NYTT! Inte någon gammal skåpmat för att vara först ut med mina bilder… (så, nu var det sagt! =) ) Ovan en vitputsad vägg mot röd korsvirke, jag vet att den kunde skurits ner lite men då hade jag ju missat den varma kvällssolen! Så ni får stå ut med det!

En röd mössa på en häck, härlig kontrast mellan de röda/vita och det mörkgröna

Till slut en målarpalett med lite färkontraster…

Vill du se mer från Fototriss, så klicka här!

Kategorier:Uncategorized
  1. 8 mars, 2009 kl. 18:05

    Vackra foton med kontraster.Översta fotot tycker jag är bäst.Söndagshälsningarströmma

  2. 8 mars, 2009 kl. 20:27

    Vackra bilder allihopa!Men jag faller mest för mitten bilden – härlig kontrast 🙂Ha en fin kväll!Anna

  3. 8 mars, 2009 kl. 22:13

    Tre fine bilder, men det siste bildet er fylt med kontraster med mange forskjellige farger. Et lite kunstverk i seg selv! Det blir min favoritt.God natt!

  4. 8 mars, 2009 kl. 22:37

    Du gör det inte lätt att välja;) Det skånska huset i kvällsol är ju bara så underbart. Men min favorit är paletten med färgerna! Den får igång min lust att måla!Må så gott!

  5. 8 mars, 2009 kl. 22:41

    Bild ett blir min absoluta favorit.Hus=mitt favoritmotiv

  6. AKO
    9 mars, 2009 kl. 07:31

    Du tänker helt rätt om att välja att fota nytt istället för att leta i arkivet, tycker jag. Jag tänker mig att utmaningarna är för att vi ska få inspiration att leta nya motiv och då hjälper det inte om vi bara letar bland gamla bilder. 🙂Alla dina tre bilder var fina på sitt sätt men som favorit så väljer jag huset, just för att du lämnade kvar det fina kvällsljuset. Tack för titten hos mig! 🙂

  7. 9 mars, 2009 kl. 08:23

    Härliga kontraster. Översta bilden var jättefin liksom paletten.

  8. 9 mars, 2009 kl. 10:00

    Dina bilder är fina. Gillar ettan för det är natur och sol. Gillar inte tvåan lika mycket, men trean. Den skulle du göra en canvastavla av. Den är fantastisk!!

  9. 9 mars, 2009 kl. 10:21

    Finfin triss, ettan har underbart ljus men den sista blir nog favoriten ändå!Svartvita trissen på flickorna är suverän, mycket snyggt!Hur gör man förresten Mouse over bild-grejjen? Var det svårt?Ha det gott

  10. 9 mars, 2009 kl. 10:21

    Finfin triss, ettan har underbart ljus men den sista blir nog favoriten ändå!Svartvita trissen på flickorna är suverän, mycket snyggt!Hur gör man förresten Mouse over bild-grejjen? Var det svårt?Ha det gott

  11. 9 mars, 2009 kl. 10:22

    Tack för alla fina kommentarer!

  12. 9 mars, 2009 kl. 10:41

    Mössan mot lingonriset är jättevackert. Det hade jag aldrig själv kommit att tänka på. Målarpaletten är också väldigt fin. Den är den jag gillar bäst.

  13. 9 mars, 2009 kl. 20:09

    De vackra huset i solnedgång var snyggt men favoriten blir ändå färgpaletten för mig..

  14. 10 mars, 2009 kl. 09:22

    Äntligen lite ris till alla midnattsmänniskor!!!Jättefin HDR-bild, jag måste ta tag i det också.

  15. 10 mars, 2009 kl. 17:49

    hm, det är ju solen som gör kontrasten. 🙂 Så den skulle inte beskäras. Sedan gillar jag din färgpalett. Tack för besöket hos mig vilket gjorde att jag fick se dina bilder. (har en triss på den här länken också)

  16. 18 mars, 2009 kl. 21:56

    Hej,vad fina foton du tar! Och tack för besöket på min sida!Du undrade om soft skin på mina foton, det är inget filter utan jag redigerar bilderna i Photoshop. I Camera Raw så ställer jag ner kontrasten lite lite, bara 2-3 snäpp. Det blir en mjuk soft ton på huden, som ändå inte känns överdriven./Helene

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

